Social media i domeny internetowe - nie(bezpieczne) związki

Chcąc zaistnieć w Internecie, czy to w mediach społecznościowych, czy decydując się na własną domenę i hosting, powinniśmy starannie wybrać nazwę, która stanie się wizytówką naszego biznesu. Pionierzy w social mediach mieli możliwość zarezerwowania dla siebie najwartościowszych nazw. Dziś, gdy każdy użytkownik smartfonu ma konta na platformach social media, a najbardziej pożądane loginy są już dawno zajęte, wybór właściwej nazwy staje się wyzwaniem.

Rosnąca ilość użytkowników mediów społecznościowych sprawia, że marki chętnie ujmują ten kanał w swoich działaniach marketingowych. Dzięki temu są obecne tam, gdzie ich klienci. Małe firmy na dobre rozgościły się w serwisach społecznościowych, gdzie znalazły szybką możliwość rozwoju oraz prosty w obsłudze kanał komunikacji z grupą docelową. Za darmo i bez zbędnych komplikacji.

Na podbój social mediów

„Nie ma cię w social mediach – nie istniejesz”. To powiedzenie niesłychanie trafnie obrazuje, jak ważne stały się obecnie media społecznościowe. To już nie tylko kontakty prywatne, ale także biznesowe, poszukiwanie nowych miejsc pracy, a przede wszystkim komunikacja marek z klientami. 

W idealnym świecie wszystkie konta marki w social mediach łączy jedna i ta sama nazwa. Dzięki temu łatwo jest ją znaleźć na Facebooku, Instagramie czy Twitterze, a użytkownicy nie mają wątpliwości, że śledzą właściwy profil.

Chwytliwą nazwę w mediach społecznościowych jest obecnie równie trudno znaleźć, co nazwę domeny z popularnym słowem kluczowym. Ważne jest, aby sprawdzić dostępność wybranego loginu na wszystkich interesujących nas platformach, na przykład Facebook, Twitter, Instagram czy Pintrest. A gdy pożądana nazwa użytkownika jest już zajęta, można ją rozbudować o dodatkowy człon, który podkreśli unikalną wartość marki i pozwoli zarejestrować konta.

W serwisach społecznościowych głównym ograniczeniem jest dopuszczalna długość nazwy użytkownika, zwłaszcza gdy wśród kanałów social media firma postawiła na Twittera. Twitter zezwala na maksymalnie piętnastoznakowe loginy, tym samym - chcąc korzystać z tej samej nazwy na wielu platformach - trzeba się zmieścić w tym limicie.

Wymarzony login jest wolny? Świetnie! Nie zwlekając należy założyć konta na wybranych platformach – wolne nazwy potrafią znikać w ciągu kilku sekund — dodać zdjęcie lub grafikę i krótką notkę. Tylko w ten sposób można zabezpieczyć konta przed usunięciem z powodu nieaktywności. Od teraz regularne publikowanie treści jest niezbędne, aby konta nie zostały zawieszone.

Domena to już przeżytek?

Platformy social media prześcigają się w nowatorskim podejściu celem pozyskiwania klientów, wykorzystują boty, szczegółowo targetowane reklamy oraz usługi wspierające lub umożliwiające prowadzenie sprzedaży bezpośrednio w ramach medium. A wszystko po to, aby przyciągać firmy, które będą skłonne płacić za usługi reklamowe i „zasięgi”.

Skoro serwisy społecznościowe mają tak wiele do zaoferowania firmom, czy posiadanie własnej domeny internetowej nadal ma sens?

Domenę zwykle utożsamia się z hostingiem, na którym trzeba zainstalować własną stronę, administrować nią i konfigurować. Dla jednoosobowej firmy, która dopiero rozpoczyna działalność, postawienie własnej strony internetowej na hostingu może być daleko poza zasięgiem. Inaczej jest w kwestii domeny. Rejestracja domeny jest wyjątkowo prosta. Wystarczy wypełnić formularz online u rejestratora domeny, takiego jak OVH, aby stać się abonentem domeny.

Posiadanie własnej domeny ma wiele zalet:

  • Po pierwsze zapewnia marce bezpieczeństwo i niezależność od portali social media oraz pozwala zachować tożsamość nawet w przypadku zmiany platformy internetowej.
  • Domenę można przekierować na dowolnie wybraną stronę (własną lub w social mediach), dzięki czemu firma będzie funkcjonować pod łatwą do zapamiętania nazwą, zamiast adresu w nazwie serwisu społecznościowego.
  • Domena internetowa wzbudza także większe zaufanie i uwiarygadnia firmę w oczach klientów.
  • Rejestracja własnej nazwy domeny na wczesnym etapie działalności ułatwia rozwój. Niewielka inwestycja we własną domenę opłaci się, gdy obecność na samej platformie społecznościowej nie będzie już wystarczająca.
  • Na rynku domen internetowych obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Oznacza to, że tylko rejestrując domenę można uchronić ją przed przejęciem przez nieuczciwą konkurencję. Gdy przegapimy właściwy moment, odzyskanie domeny będzie wymagało dodatkowych nakładów finansowych oraz czasu, i nie zawsze będzie możliwe.

 

Autentyczne nazwy napędzają biznes

Firmy mogą istnieć w Internecie zarówno mediach społecznościowych, jak i poprzez własną domenę i hosting. Bez względu na sposób, który wybiorą, kluczowa jest właściwa nazwa: dopasowana do grupy docelowej, prosta do zapamiętania i zapisania oraz reprezentująca istotne wartości marki.

Domena internetowa w naturalny sposób łączy się z nazwą firmy i wspiera jej obecność w social mediach od początku. Ułatwia pierwszym użytkownikom trafienie na profil społecznościowy, a w późniejszym etapie stanowi trzon obecności online, łącząc stronę WWW, pocztę e-mail czy firmowego bloga pod jedną nazwą, by w końcu stać się marką samą w sobie i dobrze zabezpieczonym kapitałem firmy.

Wybór nazwy dla marki, nigdy nie jest łatwy. Nazwa jest podstawą komunikacji firmy z klientem i najczęściej powtarzanym przekazem. Ważne jest, aby była dobrze przemyślana, autentyczna i celowała w gusta grupy docelowej. Pomocny w tym procesie będzie e-book, z którym każdy może stworzyć własny brand, przyciągający klientów.