Przenosimy stronę na WordPressie do OVH

WordPress jest jednym z najpopularniejszych systemów zarządzania treścią (CMS). Obecnie ponad 30% wszystkich stron internetowych działa z wykorzystaniem tego oprogramowania[1]. Swój sukces WordPress zawdzięcza wszechstronności. Choć powstał jako narzędzie dla blogerów, dziś stanowi podstawę stron e-commerce, portali informacyjnych czy landing page’ów.

Przeniesienie strony na nowy hosting może wydawać się skomplikowanym procesem, ale w praktyce tak nie jest. Wystarczy kilka podstawowych narzędzi, takich jak aplikacja klienta FTP, przeglądarka internetowa oraz edytor tekstowy. Przyda się podstawowa wiedza o budowanie strony internetowej i trochę cierpliwości.

Przygotowując się do migracji WordPressa do nowego dostawcy, można trafić w Internecie na dedykowane wtyczki, które automatycznie przeniosą zawartość strony. „Korzystanie z tego rodzaju rozwiązań pozbawia nas kontroli nad procesem migracji. Na rynku jest mnóstwo tego typu wtyczek, a ich jakość jest różna. Przenosząc pliki samodzielnie wiemy dokładnie, na jakim etapie jesteśmy, ponieważ nie wykonuje tego żaden automat czy potencjalnie wadliwy skrypt” – mówi Michał Skweres, konsultant w Dziale Wsparcia Klienta OVH.

 

Narzędzia, których potrzebujesz do migracji WordPressa

  • Aplikacja klienta FTP -  służy do pobierania i przesyłania plików do lub z serwera FTP. Jest wiele bezpłatnych programów tego typu, wśród najpopularniejszych są Fillezilla oraz Total Commander.
  • Przeglądarka internetowa, podstawowe narzędzie do surfowania w sieci.
  • Edytor tekstowy -  w systemach Windows to nieoceniony Notatnik. Pozwoli wyedytować pliki strony WWW i tym samym dostosować jej konfigurację do nowego serwera.

 

Krok pierwszy: kopia zapasowa strony na WordPressie

Migracja WordPressa na nowy serwer hostingowy wiąże się nieodzownie z koniecznością wykonania kopii danych z poprzedniego serwera. Pliki stron WWW, przechowywane na hostingu, są dostępne za pomocą protokołu transferu plików – FTP. Chcąc je pobrać, należy uruchomić aplikację klienta FTP oraz wpisać dane dostępowe FTP otrzymane od poprzedniego hostingodawcy. Aby móc połączyć się z hostingiem należy podać nazwę serwera/hosta FTP, nazwę użytkownika oraz hasło. Te dane do logowania FTP to podstawowy dostęp do hostingu. Zazwyczaj informacje te są zawarte w wiadomości powitalnej od hostingodawcy. Często można także samodzielnie zmienić hasło FTP w interfejsie zarządzania hostingiem.

Teraz należy pobrać swoje pliki na dysk lokalnego komputera. „Większość klientów FTP pozwala zaznaczyć pliki na serwerze zdalnym tak, jakby znajdowały lokalnie komputerze (wszystkie pliki oznaczamy kombinacją klawiszy Ctrl+a) i przeciągnąć je do katalogu lokalnego, gdzie zostaną skopiowane. W ten sposób powstanie lokalna kopia plików z serwera FTP” -  wyjaśnia Michał Skweres.

 

Migracja strony na WordPressie

 

Krok drugi: przesyłanie plików na serwer FTP

Chcąc przesłać pliki z lokalnej kopii na serwer hostingowy w OVH, należy połączyć się za pomocą FTP z kontem hostingowym. „Dane do logowania FTP są wysyłane przez OVH w wiadomości e-mail dotyczącej uruchomienia hostingu. Są one także widoczne w Panelu klienta (poza hasłem, które można samodzielnie zmienić) w zakładce FTP – SSH- przypomina Michał.

Przeciągnięcie plików z katalogu lokalnego do pola serwera zdalnego w OVH spowoduje przeniesienie plików na nowy hosting w OVH. Pliki strony powinny znajdować się w katalogu /WWW, za wyjątkiem plików stron dodatkowych tzw. MultiSites (przeczytaj więcej o konfiguracji wielu stron na hostingu OVH).

 

Panel klienta OVH - FTP

 

Krok trzeci: tworzenie kopii bazy danych

Strona działająca na oprogramowaniu WordPress składa się z dwóch części: plików oraz bazy danych. To w niej przechowywane i zapisane są treści serwisu WWW oraz ustawienia i komentarze.

Aby móc połączyć się z bazą danych, najlepiej skorzystać z aplikacji webowej phpMyAdmin. Ta popularna aplikacja jest udostępniana przez wielu dostawców usług hostingowych i stanowi pewnego rodzaju standard w zarządzaniu bazami danych. Za jej pomocą można wykonywać operacje na bazach danych, takie jak na przykład tworzenie kopii zapasowej bazy.

 

Panel klienta OVH - Bazy danych

 

Dostęp do bazy danych wymaga innych danymi niż logowanie do konta FTP. Dostawca hostingu tworzy bazę danych dla klienta w ramach jego usługi lub też klient może ją samodzielnie uruchomić w interfejsie zarządzania hostingiem. Do prawidłowego nawiązania połączenia z bazą, za pomocą phpMyAdmin, niezbędne będą dane: serwer/host, nazwa użytkownika (czasem tożsama z nazwą bazy) oraz hasło dostępowe.

Po zalogowaniu się do phpMyAdmina na pierwszym ekranie znajduje się lista tabel bazy danych. Tabele zawierają posortowane dane ze strony WWW. Na górze strony znajduje się zakładka: Eksport. W tej zakładce znajdują się dwie dostępne metody eksportu danych:

  • Szybko -  wyświetlane są tylko minimalne opcje;
  • Dostosuj – wyświetlane są wszystkie możliwe opcje

Wybór tej drugiej metody umożliwi wykonanie kopii, która będzie zawierać klauzule usuwające wszelkie pozostałości po starych danych w bazie, do której zostanie zaimportowana.

Aby wykonać pełną kopię, należy zaznaczyć opcję Wszystkie tabele. Jeżeli rozmiar bazy jest duży, dostępna jest opcja kompresji do pliku ZIP. Ostatnim krokiem jest kliknięcie na przycisk Wykonaj. Plik z kopią bazy danych zostanie zapisany na komputerze lokalnym.

 

Krok czwarty: import kopii bazy danych

Teraz niezbędne jest logowanie do bazy danych stworzonej w OVH. Dostęp do phpMyAdmin jest możliwi na stronie: https://phpmyadmin.ovh.net/ lub z poziomu Panelu klienta OVH, w zakładce Bazy danych pod ikoną koła zębatego. Ta druga opcja otworzy w nowej zakładce przeglądarki phpMyAdmina i zapełni pola danymi dostępowymi do bazy danych z wyjątkiem hasła. Hasła niezmiennie są wrażliwymi danymi, dlatego nie mogą być automatycznie uzupełniane.

Po zalogowaniu się, na górze strony znajduje się zakładka Import. Po jej kliknięciu, na stronie, która się pojawi, należy wskazać na dysku pobrany wcześniej plik z kopią bazy. Na dole strony znajduje się ponownie przycisk: Wykonaj. Wgranie bazy na serwer może potrwać od kilku do kilkunastu minut, w zależności od ilości danych w bazie.

 

Krok piąty: zmiana konfiguracji w pliku wp-config.php

Ostatni krok podczas migracji wymaga skorzystania z klienta FTP oraz notatnika. Wśród plików strony, w wykonanej wcześniej kopii zapasowej, znajduje się plik o nazwie wp-config.php. Zawiera on między innymi informacje o połączeniu strony z bazą danych. Plik należy otworzyć w edytorze tekstowym, a następnie wprowadzić do niego dane dotyczące logowania do bazy danych na serwerze OVH. Te same, które wykorzystywane były podczas importu kopii zapasowej przez phpMyAdmina.

 

Zmiany w pliku wp-config.php

 

  • W tej linii należy zastąpić 'nazwa_bazy' prawidłową nazwą bazy danych na serwerze OVH:

define( 'DB_NAME', 'nazwa_bazy' );

  • Tutaj należy wprowadzić nazwę użytkownika bazy danych:

define( 'DB_USER', 'uzytkownik_bazy__login' );

  • W kolejnej linii należy podać hasło dla użytkownika:

define( 'DB_PASSWORD', 'haslo' );

  • Wreszcie w tym polu 'host_bazy', wpisz nazwę hosta/serwera bazy danych:

define( 'DB_HOST', 'host_bazy' );

Wszystkie niezbędne dane (poza hasłem, które ze względów bezpieczeństwa nie jest widoczne) znajdziesz w zakładce Bazy danych w Panelu klienta OVH.

Po wprowadzeniu powyższych zmian w pliku wp-config.php, należy go przesłać z dysku lokalnego na serwer FTP. Ta operacja kończy ostatni z podstawowych kroków związanych z przeniesieniem strony do OVH.

Gratulacje! Przeniosłeś stronę opartą na WordPressie!

 

Jeżeli szukasz szczegółowych informacji odnośnie do instalacji i zarządzania stronami WWW na hostingu w OVH, zajrzyj do naszej dokumentacji technicznej: Przewodniki OVH. Dowiesz się z niej, jak zmienić ustawienia domeny czy dokonać transferu od innego operatora.

 

[1] Wg danych z raportu Web Technologie Surveys: https://w3techs.com/technologies/overview/content_management/all