Wykorzystanie potencjału biznesowego Big Data w skalowalnej, hybrydowej infrastrukturze

OVH i Publicis ETO 

icône 1

2 mld

transakcji w logach

icône 2

+ 600 mln

transakcji w 12 miesięcy

icône 3

- 400 %

skrócenie czasu przetwarzania

W skrócie

Kupony zniżkowe cieszą wśród konsumentów rosnącą popularnością. Przez co stały się niezwykle skutecznym narzędziem marketingowym - elastycznym i przystępnym, umożliwiającym markom szybki rozwój.

Jedna z firm oferujących program marketingu partnerskiego oparty na kuponach zdecydowała się całkowicie przebudować swoją platformę cyfrową. Głównym bodźcem do zmian, był pomysł na wprowadzenie nowej funkcjonalności -  opcji dodawania kodów zniżkowych bezpośrednio na kartę lojalnościową wybranej marki.

Nie mając kompetencji do realizacji projektu we własnym zakresie, firma zwróciła się do agencji Publicis ETO, która specjalizuje się w tworzeniu od podstaw rozwiązań pozwalających na lepsze poznanie klienta i jego potrzeb. Agencja dostarcza narzędzia do integracji, monitorowania i pozyskiwania danych. Wspiera również marki w tworzeniu koncepcji i realizacji strategii sprzedaży wielokanałowej (omnichannel).

Publicis ETO posiada dwa główne obszary kompetencji związane z danymi: data science i data management. Dziedzina data science zajmuje się badaniem i analizą informacji, dzięki czemu dostarcza modele, które umożliwiają przekształcenie danych o klientach w wartościowe informacje biznesowe. Data management natomiast skupia się na rozwoju platform umożliwiających efektywną aktywację danych w określonych modelach (segmenty, klastry, wyniki, etc.) oraz monetyzowanie ich.

Wyzwanie

Wzbogacenie doświadczenia klienta dzięki platformie Big Data

Chcąc zaspokoić potrzeby swojego klienta, firma Publicis ETO musiała zmierzyć się z kilkoma wyzwaniami.

Wybór platformy programowej

Agencja postawiła sobie za cel znalezienie takiego ekosystemu programowego, który byłby jednocześnie innowacyjny, oparty na rozwiązaniu open source, interoperacyjny oraz w pełni skalowalny. Oprogramowanie miało również umożliwiać organizację przechowywania, analizę, przetwarzanie i zarządzanie danymi. Ponadto powinno również ułatwiać rozwój współdzielonego i bezpiecznego środowiska do pracy grupowej.

Budowa infrastruktury hybrydowej

Wdrożenie zakładało stworzenia infrastruktury mieszanej. Część infrastruktury, wykorzystywana do zbierania oraz strukturyzowania danych, miała pozostać w lokalnym centrum danych firmy. Natomiast platforma udostępniana zespołom analitycznym (data scientists oraz data managers) do eksploracji danych miała działać w oparciu o chmurę obliczeniową, dostosowaną do bieżącego zapotrzebowania na zasoby. Jednocześnie agencji zależało na zachowaniu niskich kosztów uzyskanej w ten sposób skalowalności.

Gwarancja bezpieczeństwa

Gdy w grę wchodzą dane osobowe, bezpieczeństwo jest sprawą kluczową. Podczas realizacji całego projektu zostały wdrożone i zachowane ścisłe reguły izolacji, pseudonimizacji i bezpieczeństwa danych.

Rozwiązanie

Chmura prywatna w połączeniu z wysokowydajnymi serwerami dedykowanymi

Bezpieczeństwo, certyfikaty, hosting danych we Francji... lista warunków, które należało spełnić była długa!

Warstwa oprogramowania

Agencja Publicis ETO wybrała framework Hadoop - zróżnicowany i obszerny ekosystem o potwierdzonej niezawodności. Konieczność połączenie różnych technologii w ramach projektu zrodziła potrzebę zastosowania sprawdzonego rozwiązania. Wybór padł na dystrybucję firmy Cloudera, która jest producentem open source’owych platform Big Data. Firma Cloudera, lider na rynku i członek społeczności Hadoop, oferuje zunifikowaną, zabezpieczoną platformę z szyfrowaniem transmisji danych. Dzięki rozwiązaniu Cloudera Enterprise agencja Publicis ETO zyskała skalowalną, pewną i zarządzaną usługę w chmurze.

Schemat środowiska Hadoop

Warstwa sprzętowa

Dostawcą chmury obliczeniowej dla projektu wdrażanego przez agencję Publicis ETO została firma OVH. W oparciu o flagowe rozwiązania OVH, powstała infrastruktura hybrydowa składającą się z usługi Private Cloud oraz serwerów dedykowanych Big HG. Dodatkowo Publicis ETO zyskała gwarancję, że dane są hostowane na terenie Francji.

Private Cloud to w pełni dedykowana, skalowalna, wysoko dostępna infrastruktury z certyfikatem ISO 27001, która opiera się na wirtualizacji VMware oraz software-defined network (SDN) NSX. Dzięki temu Publicis ETO może skalować infrastrukturę zgodnie z bieżącymi potrzebami i dodawać lub usuwać zasoby na żądanie.

"Pracujemy dla wielu klientów i musimy wybierać usługi dostosowane do ich wysokich wymagań. Dlatego wybraliśmy OVH - między innymi ze względu na gwarancję, że nasze dane będą hostowane we Francji."

Emmanuel Guiffroy, Architekt Rozwiązań CRM

 

Decydując się na serwery dedykowane z gamy HG, agencja mogła dostosować profil sprzętowy serwerów do swoich potrzeb związanych z intensywnymi obciążeniami oraz zwiększyć wydajność obliczenia dzięki procesorom najnowszej generacji.

Ponadto, współpraca z firmą Claranet umożliwiła agencji Publicis ETO skorzystanie z OVHcloud Connect. Rozwiązanie to pozwala na bezpośrednie i bezpieczne połączenie sieci agencji z prywatną siecią OVH.

Konfiguracja i zarządzanie platformą Big Data

Agencja powierzyła zadania związane z konfiguracją i utrzymaniem platformy swojemu zaufanemu partnerowi - Claranet i jego zespołom wyspecjalizowanym w zarządzaniu projektami Big Data. Zlecając dostawcom zewnętrznym obsługę części technicznej, Publicis ETO może skoncentrować się na swojej kluczowej działalności.

Critical Data Ecosystem OVH

Korzyści

Od października 2017 platforma Big Data, stworzona na potrzeby marketingu partnerskiego, jest w pełni operacyjna i działa stabilnie. Wdrożenie przyczyniło się do znacznej poprawy dwóch aspektów biznesowych:

  • Po pierwsze, umożliwiło dokładniejsze poznanie klienta dzięki zastosowaniu nowych algorytmów;
  • Po drugie, dzięki skróceniu czasu przetwarzania danych o 400% na platformie Big Data zwiększyła się produktywności zespołu analitycznego.

Wypracowany wspólnie z partnerami model platformy Big Data, agencja Publicis ETO będzie mogła zindustrializować i wykorzystać w innych projektach. Pozwoli to także proponować algorytmy machine learning na większą skalę i do coraz bardziej różnorodnych zastosowań.

Poprzez uczenie nadzorowane agencja będzie mogła tworzyć algorytmy przewidujące zdarzenia (np. zakup produktu) lub wielkości (np. prognozowana wielkość sprzedaży). Natomiast uczenie nienadzorowanemu zostanie wykorzystania do grupowania klientów o podobnych zachowaniach w segmenty.

I wreszcie, dane nieustrukturyzowane - w szczególności dane tekstowe (text mining) - zapewnią modele do automatycznej klasyfikacji dokumentów lub wykrywania trendów na potrzeby przemysłu produktów luksusowych.

Aktualnie Publicis ETO zarządza 50 platformami cyfrowymi, które oferują usługi związane z widokiem klienta 360 stopni, programami lojalnościowymi, platformami zarządzania danym i repozytoriami danych (data lakes) oraz systemami e-CRM, dla renomowanych marek we Francji i na świecie.